Shop
< Alle blogs

Alcohol en spiergroei

Alcohol en spiergroei

Het is vrijdag, je werk zit erop en je gaat zo nog even trainen. Daarna ga je samen met je collega’s nog de vrijmibo in of stappen met je vrienden. Maar wat voor effect heeft die alcohol na je training op je spieren? Veroorzaakt het schade of is er alleen een verminderde spiergroei? Gaan alcohol en spiergroei samen?

Spiergroei en alcohol

In onderzoeken is gekeken naar de maximale kracht die proefpersonen konden leveren na alcoholinname (1). Hierin nam één groep alcohol tot zich, de andere groep sinaasappelsap. De alcoholgroep kon veel minder kracht leveren. Dit komt omdat alcohol ervoor zorgt dat je spieren minder goed herstellen. Hierdoor is de spiergroei ook minder! Die verminderde spiergroei was dus in het onderzoek aangetoond toen de alcoholgroep minder kracht kon leveren.

Alcohol zorgt dus voor minder spierherstel. Dit betekent ook dat het langer duurt voordat je weer volledig hersteld aan een nieuwe training kunt beginnen.

Wat gebeurd er precies in je lichaam?

Wanneer je alcohol gedronken hebt daalt je testosterongehalte (2). Dit anabool-androgene-hormoon speelt een belangrijke rol bij het opbouwen van spiermassa. Na 3 à 4 glazen bier is er al een daling van zo’n 7%. Hoe ouder je bent, hoe sneller dit percentage daalt.

Testosteron daalt, maar je cortisolniveau stijgt juist. Alcohol heeft namelijk invloed op de HPA-as (hypothalamic-pituitary-adrenal), die cortisol aanmaakt (3). Aangezien cortisol een katabole werking heeft breekt het spieren af. Eiwitten worden uit je spiercellen afgebroken omdat je lichaam om energie schreeuwt. Een stijging van cortisol is dus niet gunstig als je spiergroei wil realiseren!

Wanneer we kijken naar spiergroei op celniveau komen we op fosforylisering (4). Heel simpel gezegd betekent dit dat er een fosforgroep aan een molecuul in een spiercel wordt geplakt, waardoor je spiercellen actiever worden. Gunstig dus! Drink je alcohol? Dan wordt deze activiteit geremd. Dat is dan juist weer ongunstig voor spiergroei.

Naast al deze nadelen droog je ook nog eens ontzettend uit van alcohol. Laat vocht nou net een belangrijke factor zijn om je spieren te laten groeien. Bij een vochttekort kan eiwitsynthese namelijk moeilijk plaatsvinden (5).

Conclusie

Alcohol en spiergroei gaan dus niet zo lekker samen. Een drankje op zijn tijd is niet erg, maar grote hoeveelheden remmen de lichaamsprocessen die nodig zijn om spiergroei mogelijk te maken.

 

 

Bronnen

  1. Barnes, M. J., Mündel, T., & Stannard, S. R. (2010). Acute alcohol consumption aggravates the decline in muscle performance following strenuous eccentric exercise. Journal of science and medicine in sport, 13(1), 189-193.
  2. Sierksma, A., Sarkola, T., Eriksson, C. J., Gaag, M. S., Grobbee, D. E., & Hendriks, H. F. (2004). Effect of Moderate Alcohol Consumption on Plasma Dehydroepiandrosterone Sulfate, Testosterone, and Estradiol Levels in Middle‐Aged Men and Postmenopausal Women: A Diet‐Controlled Intervention Study. Alcoholism: Clinical and Experimental Research, 28(5), 780-785.
  3. Dai, X., Thavundayil, J., Santella, S., & Gianoulakis, C. (2007). Response of the HPA-axis to alcohol and stress as a function of alcohol dependence and family history of alcoholism. Psychoneuroendocrinology, 32(3), 293-305.
  4. Lang, C. H., Frost, R. A., Deshpande, N., Kumar, V., Vary, T. C., Jefferson, L. S., & Kimball, S. R. (2003). Alcohol impairs leucine-mediated phosphorylation of 4E-BP1, S6K1, eIF4G, and mTOR in skeletal muscle. American Journal of Physiology-Endocrinology and Metabolism, 285(6), E1205-E1215.
  5. Shirreffs, S. M., & Maughan, R. J. (1997). Restoration of fluid balance after exercise-induced dehydration: effects of alcohol consumption. Journal of Applied Physiology, 83(4), 1152-1158.