Shop
< Alle blogs

Fabel: je lichaam kan maar 30 gram eiwit per maaltijd opnemen

Fabel: je lichaam kan maar 30 gram eiwit per maaltijd opnemen

Waar deze fabel weer vandaan komt mag Joost weten, maar het is in ieder geval grote onzin. Ga even terug naar de tijd van jagers-verzamelaars. Die mensen aten helemaal niet 8 maaltijden per dag, nee, zij waren al blij als er überhaupt een goede maaltijd op tafel stond.

Dus nee: je lichaam raakt niet in een katabole staat als het na een paar uur geen eiwit binnen krijgt. Dat zou fataal zijn voor de bovengenoemde jagers-verzamelaars. Een maaltijd duurt lang om te verteren, minstens 8 uur. Gedurende die periode worden je spieren gevoed met aminozuren en zullen je spieren heus niet meteen afbreken. En daarnaast zijn anabolisme en katabolisme een constant proces in je lichaam: het is niet het één of het ander.

En de maximale opname dan?

Nu je weet dat je lichaam meerdere uren doet over de opname van voedingsstoffen uit je eten, weet je ook dat het onzin is dat die 30 gram eiwit binnen zo’n 3 uur opgenomen is en je lichaam klaar zou zijn voor de volgende portie 30 gram eiwit. Zo werkt het niet!

Je kunt gerust een maaltijd met meer dan 30 gram eiwit eten zonder bang te zijn dat alles boven de 30 gram niet opgenomen wordt. Het is zelfs uit onderzoek gebleken dat wanneer men de ADH eiwit in één maaltijd eet, dit geen verschil in effect gaf met mensen die dit verspreid over de dag binnenkregen.(1)

Meteen eiwitten na je training?

Dit betekent dus ook dat je niet direct na je training eiwitten naar binnen hoeft te lopen schransen. Een eiwitshake bevat hoog kwalitatief eiwit en is een goed supplement! Maar deze kan ook prima op een ander tijdstip op de dag genomen worden.

Conclusie

Er is geen bepaalde hoeveelheid eiwit wat je lichaam maximaal per keer kan opnemen. Sterker nog: wanneer je je ADH eiwit in één maaltijd stopt heeft dit geen negatieve invloed op je lichaamssamenstelling! (Dit natuurlijk los van het feit dat wanneer je je eiwitten in één maaltijd stopt, je de rest van de dag leeft op koolhydraten en vetten en je hierdoor makkelijker je macronutriënten grenzen overschrijdt)

Auteur: Fenna van Surksum

(@fennavansurksum)

 

 

 

 

Bronnen 

  1. Soeters, M. R., Lammers, N. M., Dubbelhuis, P. F., Ackermans, M., Jonkers-Schuitema, C. F., Fliers, E., … & Serlie, M. J. (2009). Intermittent fasting does not affect whole-body glucose, lipid, or protein metabolism. The American journal of clinical nutrition, 90(5), 1244-1251.
  2. Capaldo, B., Gastaldelli, A., Antoniello, S., Auletta, M., Pardo, F., Ciociaro, D., … & Sacca, L. (1999). Splanchnic and leg substrate exchange after ingestion of a natural mixed meal in humans. Diabetes, 48(5), 958-966.