Shop
< Alle blogs

Gewoontegedrag veranderen = voor altijd afvallen

Gewoontegedrag veranderen = voor altijd afvallen

Door: Samuel van Gelder

Gewicht verliezen is in theorie niet moeilijk (energie balans = meer energie verbruiken dan innemen). In de praktijk, bij gemotiveerde mensen die eerlijk durven te zijn, ook niet. Voor mensen die niet alles doen wat ze zouden moeten doen, is het gewicht verliezen al lastiger (voedingsdagboek verwaarlozen, snoepen, bingen in het weekend, trainingen overslaan etc.). Maar gewicht reduceren én behouden, daar wordt het écht moeilijker. Dat zie ik pas als de uitdaging, zelfs bij de méést gemotiveerde mensen!

Voedingsgedrag is namelijk grotendeels gewoontegedrag.
Als je een ‘quick fix’ zoekt heb ik slecht nieuws voor je: afvallen en op gewicht blijven, betekent blijvende leefstijlaanpassingen. Oftewel, gewoontes aanleren. Niet tijdelijk minder snoepen. Voor altijd minder snoepen. Natuurlijk mag je je af en toe laten gaan… Dat moet zelfs! Maar dat is af en toe. En dan nog zul je enige discipline moeten houden, zo werkt het lichaam nou eenmaal!

Een gewoonte aanleren duurt niet 3 maanden, zoals veel mensen zeggen/denken. Wellicht sommige gewoontes, maar de meeste mensen zijn makkelijk 6-9 maanden actief bezig met aanpassen voordat iets een gewoonte is. En dan nóg moet je opletten dat je niet terugvalt in oude gedragingen. Jep, écht afvallen is lastig. Het is vakwerk. Het is iets waar we niet even discipline voor moeten opbrengen, maar altijd discipline voor moeten kunnen opbrengen!

Des te uitzonderlijker dat jíj het kan! Goed bezig!