Shop
< Alle blogs

Meer testosteron door L-Tryptofaan

Meer testosteron door L-Tryptofaan

Meer testosteron door L-Tryptofaan

Oké, de titel duidt op een heel zwart-wit verband tussen testosteron en tryptofaan, zo simpel is het niet. Hoe het wel zit zal ik je uitleggen. En hoe je tryptofaan in jouw voordeel kunt gebruiken.

L-Tryptofaan is een essentieel aminozuur, wat betekent dat je lichaam het niet zelf aanmaakt en dat je het daarom uit voeding of supplementen moet halen. Tryptofaan helpt je sneller in slaap te vallen. En dát heeft hele voordelige gevolgen voor je trainingen.

Klik hier voor het artikel over slaap en krachttraining

Waarom helpt tryptofaan je sneller in slaap vallen?

Tryptofaan helpt bij de productie van de neurotransmitter serotonine. Het lichaam zet tryptofaan om in 5-HTP. Dit wordt weer omgezet in melatonine en serotonine. Melatonine zorgt ervoor dat je slaperig wordt wanneer het avond wordt en serotonine heeft een grote invloed op je humeur en eetlust. Suppletie van tryptofaan werkt daarom dus slaapbevorderend!

Oké, maar waarom draagt dit bij aan mijn spiergroei?

Ten eerste zorgt meer slaap voor een verbeterde zuurstofopname. Hierdoor zal je meer energie kunnen leveren tijdens trainingen. Bij een tekort aan zuurstof in je spieren zal lactaat zich opstapelen en treedt er verzuring op. Daardoor kun je geen intensieve inspanning meer leveren.

Ten tweede zorgt een slaapgebrek voor meer vetopslag. Een uur te weinig slaap kan al zorgen voor een verhoogde vetopslag!

Tenslotte maakt je lichaam meer testosteron aan bij voldoende slaap. Slaap je te weinig? Dan kun je al gauw 15% minder testosteron aanmaken, wat nadelig is voor je spiergroei.

Suppletie van tryptofaan

Je kunt een deel uit je voeding halen. Het zit bijvoorbeeld in melk, pinda’s, bananen, zaden en chocola. Vandaar dat glas warme melk voor het slapen gaan!

Er is sterk bewijs uit onderzoek dat tryptofaan helpt bij het sneller in slaap vallen. Het nemen van een tryptofaan supplement is zeer effectief wanneer je moeite hebt met het in slaap komen. Gebruik het echter niet constant, alleen wanneer het nodig is.

Auteur: Fenna van Surksum

(@fennavansurksum)

 

 

Bronnen

  1. Ledochowski M, Sperner-Unterweger B, Fuchs D. Lactose malabsorption is associated with early signs of mental depression in females: a preliminary report. Dig Dis Sci. 1998 Nov;43(11):2513-7. PubMed PMID: 9824144.
  2. Goh VH, Tong TY. Sleep, sex steroid hormones, sexual activities, and aging in Asian men. J Androl. 2010 Mar-Apr;31(2):131-7. doi: 10.2164/jandrol.109.007856.Epub 2009 Aug 14. PubMed PMID: 19684340.