Shop
< Alle blogs

Overleef de winter – Fit en gezond het nieuwe jaar in!

Overleef de winter – Fit en gezond het nieuwe jaar in!

Overleef de winter – Fit en gezond het nieuwe jaar in!

Wist u dat ongeveer 1,2 miljoen Nederlanders in de wintermaanden last hebben van een winterdip? Symptomen van een winterdip zijn somberheid, lage energielevels en futloosheid. Deze symptomen kunnen een negatieve invloed hebben op je werk of school en gaan vaak gepaard met gewichtstoename door lichamelijke inactiviteit.

Waarom treedt dit op in de winter?

Dit hangt onder meer samen met de afgenomen hoeveelheid zonlicht in deze maanden en de vitamine D status van het lichaam. Zonlicht is namelijk de belangrijkste bron van vitamine D, omdat het lichaam onder invloed van zonlicht vitamine D in de huid kan aanmaken. Een tekort aan zonlicht kan dus leiden tot een tekort aan vitamine D. Onderzoek heeft inderdaad aangetoond dat een tekort aan vitamine D in verband wordt gebracht met somberheid en lusteloosheid(1). Voor mensen die in de wintermaanden last hebben van een winterdip geldt daarom het advies van de De Nederlandse Gezondheidsraad om extra vitamine D te nemen.

Is vitamine D alleen belangrijk voor het voorkomen van een winterdip?

Nee, vitamine D doet meer! Vitamine D is essentieel voor de opname van calcium uit de voeding. Zoals algemeen bekend is calcium belangrijk voor de groei en het behoud van stevige botten. Recente inzichten naar de relatie tussen vitamine D en spierkracht wijzen ernaar dat een tekort aan calcium ook kan leiden tot een afname in spierkracht(2). Daarnaast heeft vitamine D een positief effect op het afweersysteem en een tekort aan vitamine D wordt in verband gebracht met ontvankelijkheid voor infecties(3).

Zijn er meer stofjes die mijn stemming positief kunnen beïnvloeden?

Ja, naast vitamine D kan ook tryptofaan dit bewerkstelligen(4,5). Tryptofaan is een aminozuur wat wij zelf niet kunnen aanmaken en daarom uit de voeding dient te worden verkregen. Tryptofaan is de enige bouwstof voor serotonine, ook wel bekend als het gelukshormoon, een stofje dat in de hersenen invloed heeft op je stemming. Tevens kan bij mensen die last hebben van slaapproblemen tryptofaan bijdragen aan een verbeterde nachtrust(5).

Hoe kan je voorkomen dat je ziek wordt in de winter?

Zorgen dat je weerstand hoog blijft! Een vitamine die een belangrijke bijdrage levert aan je weerstand is vitamine C, zorg daarom dat je genoeg groente en fruit eet, hier zit veel vitamine C in! Vitamine C geeft een boost aan je weerstand en voorkomt zo dat je met de kerst ziek op bed ligt.

Heb je ook last van een winterdip en wil je het nieuwe jaar gezond, energievol en vrolijk doorkomen, zorg dan dat je genoeg vitamine C, D en tryptofaan binnen krijgt!

Wij van CleanNutrition wensen jullie alvast een gezond en vitaal 2015!

Door: Drs. Maxim Boek, biomedisch wetenschapper stofwisseling

 

 

 

 

 

 

 

Bronnen
1. Depression Is Associated With Decreased 25-Hydroxyvitamin D and Increased Parathyroid Hormone Levels in Older Adults. Hoogendijk et al. Arch Gen Psychiatry; 2008
2. Vitamin D and Human Skeletal Muscle. Hamilton B. Scand J Med Sci Sports; Apr 2010
3. Vitamin D and the immune system: role in protection against bacterial infection. Bikle DD. Curr Opin Nephrol Hypertens. 2008
4. L-tryptophan augmentation of light therapy in patients with seasonal affective disorder. Lam RW et al. Can J Psychiatry. 1997
5. Effects of tryptophan loading on human cognition, mood, and sleep. Silber BY, Schmitt JA. Neurosci Biobehav Rev. 2010