Shop
< Alle blogs

Trainen met verkoudheid of griep?

Trainen met verkoudheid of griep?

Met dit koude weer worden veel mensen ziek. Ook jij voelt je niet optimaal: Je keel doet zeer en je voelt koude rillingen door je lichaam gaan. Je was eigenlijk van plan vanavond nog even naar de sportschool te gaan, maar is dat wel zo verstandig nu? Geeft het je weerstand een boost of verslechter je de situatie alleen maar?

 

Verkoudheid of griep?

Allereerst moet je duidelijk weten wat het verschil is tussen een verkoudheid en griep. Een verkoudheid wordt veroorzaakt door een verkoudheidsvirus (vaak het RS-virus). Je krijgt een loopneus, pijnlijke keel, oorpijn en opgezette slijmvliezen. Griep wordt veroorzaakt een ander virus, het influenzavirus. Bij griep komen ernstigere symptomen kijken: hoge koorts, hoesten, hoofdpijn en spierpijn. Ook koude rillingen kunnen voorkomen.

Vaak wordt een verkoudheid aangezien als griepje, maar het betreft twee hele verschillende virussen, waardoor je ze niet over één kam kunt scheren.

 

De nek check

Je voelt zelf meestal wel aan of je in staat bent een goede training te zetten of niet. Twijfel je toch nog? De eenvoudigste manier om erachter te komen of je wel of niet zou moeten trainen is de ‘nek check’:

Wanneer verschijnselen zich boven je nek bevinden (denk aan keelpijn, loopneus, hoofdpijn) dan kun je gaan sporten, liever wel met wat lagere intensiteit.

Let op: Breidt je verkoudheid zich uit naar een voorhoofdsholteontsteking of bronchitis, dan is sporten zeker niet aan te raden!

Bevinden de verschijnselen zich onder je nek(denk aan koorts, spierpijn en kortademigheid), dan kun je beter lekker thuis op de bank blijven liggen. Besef goed dat als je ziek bent je immuunsysteem hard aan strijden is tegen de virussen in je lichaam! Trainen met een virus kan gevaarlijk zijn, omdat de virusinfectie zich kan verplaatsen naar de hartspier. Dit kan leiden tot myocarditis, een ontsteking van de hartspier. Daarom wordt aangeraden goed te herstellen van een griepvirus. Het advies is om een dubbel aantal dagen te rusten ten opzichte van het aantal dagen dat je ziek bent geweest. Dus ben je 3 dagen ziek geweest, rust dan 6 dagen uit voor je eerste training..

 

Conclusie

Dus denk goed na: een training overslaan voelt misschien wat tegenstrijdig, maar bij griep probeert je lichaam je te vertellen dat het geen extra energie heeft voor een bezoekje aan de sportschool, luister nu dus goed naar je lichaam! Bij een verkoudheid kun je gewoon gaan trainen.