Shop
< Alle blogs

Waarom magnesium een onmisbaar supplement is

Waarom magnesium een onmisbaar supplement is

Magnesium is een belangrijk mineraal dat essentieel is voor lichaamsprocessen. Dan doel ik ook op de processen die te maken hebben met afvallen en spieropbouw. En laten mensen die aan krachttraining doen hier nou sneller een tekort van oplopen..

Snel een tekort?

Ja, dat klopt. Wanneer je zweet en vaker naar de wc gaat, wat geassocieerd is met sporten, verlies je hierdoor meer magnesium. Sporters hebben al gauw 10 tot 20 procent meer van dit mineraal nodig dan mensen die niet sporten.

Ook als je wilt afvallen heb je sneller kans op een magnesium tekort. Magnesium zit namelijk vooral in koolhydraatrijke producten. Sporters die willen afvallen schrappen vaak het meest in hun koolhydraten, om zo droger te worden. Wanneer je dat volkoren broodje of kommetje havermout schrapt, schrap je hiermee dus ook een aanzienlijke hoeveelheid magnesium. Hierdoor wordt  suppletie dus erg belangrijk!

Waarom magnesium?

Magnesium is in je lichaam betrokken bij het ontspannen van spieren, terwijl calcium zorgt voor het aanspannen van spieren. Simpel gezegd zorgt magnesium dat het actinefilament in je spieren tijdens een contractie verbroken wordt. Hierbij komt energie vrij, wat ervoor zorgt dat het actinefilament bij de volgende contractie weer een stukje verder bindt.

Dit betekent dat als jij een oefening aan het doen bent, je bij de volgende herhaling meer gewicht kan drukken of je hoger op kunt trekken!

Naast dat het je prestaties tijdens een training verbetert, voorkomt het ook spierkrampen. Als calcium ervoor zorgt dat de spier aanspant en jij een tekort aan magnesium hebt, zal je spier niet genoeg kunnen ontspannen. Er ontstaat dan spierpijn en spierkramp.

En dat is niet alles

  • Magnesium versterkt je botten
  • Magnesium is betrokken bij de aanmaak van je hormonen
  • Magnesium is belangrijk voor je energieproductie (ATP)

Magnesiumrijke voeding

Het is belangrijk om te controleren of jij genoeg binnen krijgt. Magnesiumrijke producten zijn brinta, volkoren brood, noten, spinazie, peulvruchten, rauwe cacao, zilvervliesrijst, bananen, avocado en vlees.

Een overschot komt bijna nooit voor, waardoor het des te belangrijker is om te checken of je geen tekort hebt. Zo ja, dan is het heel verstandig voor je trainingsprestaties en algehele gezondheid om een potje aan te schaffen!

 

Auteur: Fenna van Surksum

(@fennavansurksum)

 

 

Bronnen

  1. Nielsen FH, Lukaski HC. Update on the relationship between magnesium and
    Magnes Res. 2006 Sep;19(3):180-9. Review. PubMed PMID: 17172008.
  2. http://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/magnesium.aspx
  3. Hardwick LL, Jones MR, Brautbar N, Lee DB. Magnesium absorption: mechanisms
    and the influence of vitamin D, calcium and phosphate. J Nutr. 1991
    Jan;121(1):13-23. Review. PubMed PMID: 1992050.