Shop
< Alle blogs

Waarom pre-workout?

Waarom pre-workout?

Door: Drs. Maxim Boek, biomedisch wetenschapper stofwisseling

Drs. Maxim Boek, biomedisch wetenschapper stofwisseling

Drs. Maxim Boek, biomedisch wetenschapper stofwisseling

Iedereen kent het wel: boven aan gekomen bij een lange trap de brandigere zeurende pijn in je bovenbenen. Je bovenbeenspieren zijn verzuurd, en je hebt het gevoel dat je benen moeten uitrusten. Ook tijdens het sporten kan deze verzuring snel plaatsvinden, en onder sporters is dit een welbekend verschijnsel. Hoe wordt deze verzuring veroorzaakt en hoe kan het dat dit zo snel optreedt? En belangrijker, hoe kan je voorkomen dat dit tijdens het sporten gebeurd? Voordat we deze vraag kunnen beantwoorden zullen we eerst moeten kijken naar hoe het veroorzaakt wordt.

Verzuring van spieren is een direct gevolg van de ophoping van melkzuur, dit wordt gevormd wanneer er een tekort aan zuurstof ontstaat in je spieren als koolhydraten (glucose) als energiebron worden gebruikt. Hoe groter de ophoping van melkzuur, des te minder efficiënt je spieren kunnen samentrekken. Wanneer de ophoping van melkzuur te groot wordt, ontstaat er een punt waarop de spieren niet meer kunt bewegen. Het mag dus duidelijk zijn dat de ophoping van melkzuur tijdens het sporten ongewenst is en daarom zoveel mogelijk dient te worden voorkomen.

Hoe doen we dat? Eigenlijk is het heel simpel. Dat houdt in dat het lichaam het zuurstoftekort in de spieren moet beperken (de oorzaak) en tegelijkertijd het gevormde melkzuur in de spieren opruimen (het gevolg). Hier is waar de pre-workout (in combinatie met een goede warming een up) een belangrijke bijdrage aan levert.

Wat zijn de effecten van pre-workout ? Pre-workout zorgt voor een aantal lichamelijke aanpassingen die ten grondslag liggen aan de positieve effecten ervan. Samengevat zijn de belangrijkste aanpassingen:
1) (geleidelijke) verhoging van de lichaamstemperatuur
2) verwijding van luchtwegen
3) aanpassingen aan de bloedsomloop/hartvaatstelsel (bloedvaten en hart),
4) energie vrijmaken
5) uitschakeling van het spijsverteringssysteem
6) efficiëntere spiercontractie
7) Mentale focus op de sportactiviteit.

Al deze aanpassingen van het lichaam zorgen ervoor dat de toevoer van zuurstof/voedingstoffen en de afvoer van afvalstoffen zo efficiënt mogelijk plaatsvindt, waardoor de verzuring wordt tegengegaan. Dit in combinatie met de energieleverende en vet verbrandende werking maakt pre-workout een essentiële component van een succesvol sportprogramma.

Fotograaf Dim Balsem Model Joel Beukers

Fotograaf Dim Balsem
Model Joel Beukers